۰

گزارش پاکت آبی ۳۰، بازار چارسو با حضور مهندس محمد مجیدی

کارگروه پاکت آبىِ کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران، بیست نهم بهمن ماه ۹۴ برنامه سی ام خود را با موضوع بازار چارسو و در محل پروژه برگزار کرد و میزبان مهندس محمد مجیدى طراح این مجموعه بود. این برنامه، با همکاری اعضای کارگروه پاکت آبی و با مسئولیت مهندس امیر علی طوسی برگزار شد. حامیان مالی این برنامه لونا وود و ونوس شیشه بودند.

برنامه با نمایش فیلمی از مطالعات میدانی انجام شده از بافت اجتماعی اطراف پروژه،آغاز شد. چکیده مطالبی که آقای مهندس مجیدی در معرفی فکر تا عمل این پروژه مطرح کردند بدین شرح است:

سه عنصر است که ترکیبشان، پاساژ را تبدیل به شاپینگ مال می‌کند: فضای تجاری، فضای تفریحی و تفرج‌گاهی، فضای رستوران. به گونه‌ای که استفاده کننده بتواند یک روز فراغت خود را در مرکز خرید گذرانده و همراه با خرید، به تفریح بپردازد و از اوقاتی که دارد، لذت ببرد.

طبق مطالعات انجام شده و اهداف و کانسپت تعریف شده، تیم طراحی، سه لایه برای طراحی این مجموعه در نظر گرفت، لایه اول، که با پیاده رو در تعامل است و توسط عابران پیاده درک می‌شود، لایه وسط که در تعامل با پل هوایی است و با مسافران خودروها گفتگو دارد و لایه سوم، استفاده کنندگان از طبقات بالایی ساختمان که دیدی کلی به بافت شهر تهران دارند.

بر همین اساس حجم ساختمان نیز با لغزش قسمت میانی به ۳ لایه تقسیم می‌شود. در قسمت پایین و شفاف، فروشگاه‌های تجاری بزرگ، در قسمت میانی فروشگاه‌های تجاری کوچک و در قسمت فوقانی و نیمه شفاف رستوران و سالن های سینما با چشم اندازی به بافت شهر استقرار یافته است.  قرار گیری یک void (فضای خالی) بزرگ مرکزی و حرکت متنوع پله های برقی در اطراف آن ضمن ایجاد یک‌پارچگی در میان عملکردهای مختلف، حرکت بین طبقات را برای بازدید کنندگان به یک موضوع و تجربه خاص تبدیل کرده است.

تحلیل‌هانشان داد، که نما بایست بسیار ساده طراحی شود، بنابراین یکی از الگوهای پنجره های سنتی ایرانی، بدین منظور انتخاب شد. این الگو تنها با تغییر مقیاس و نحوه تاخوردن به طرحی زیبا، مدرن و جذاب بدل شد. به منظور یکپارچه کردن درون و بیرون پروژه، نمای فلزی بیرونی در جداره های طبقات بالایی و بر بدنه سینماها نیز امتداد یافت.

یکی از مهمترین ویژگی های این پروژه خوانایی آن است، بدین منظور حتی پارکینگ‌ها هریک با یک رنگ خاص معرفی شده اند، تا به راحتی قابل شناسایی باشند. برای طراحی  فونت در مجموعه از QR code الهام گرفته شد و برای طراحی مبلمان داخلی نیز از رنگ های اصلی RGB منطبق با الگوهای اولیه تصاویر کامپیوتری استفاده شده است.

پس از اتمام صحبت های آقای مهندس مجیدی، آقای مهندس نوروزی، نماینده ونوس شیشه، در یک فرصت ده دقیقه ای به معرفی انواع شیشه پرداختند.

سپس بخش پرسش و پاسخ پیش از پذیرایی انجام شد و هدیه معمار از سوی پاکت آبی به ایشان اهدا شد.

پس از پذیرایی که در فودکورت مجموعه چارسو انجام شد، آقای مهندس حق بین، همکار آقای مهندس مجیدی، طی بازدید از کلیه طبقات، در مورد بخش های مختلف ساختمان و عملکردشان، ایده‌های طراحی و معضلات اجرا و … برای مخاطبان برنامه توضیحاتی ارائه کردند.
خانمها، میترا خلیلی- آسیه ابراهیمیان- حوریه مشهدی- زینب محمدی- راحله حبیبی- رویا محبی و آقایان، مهرداد هاشم‌زاده همایونی- محمد امیر کرامت- امیر علی طوسی، همکاران این برنامه پاکت آبی بودند.

IMG_1715

IMG_1742

image1 (1)

image2

IMG_1718-2

پاسخ دهید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

8,119 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

فارسی سازی قالب تم وردپرس